Friday 27 June 2008

Anak Kera Disusukan Anak Sendiri Kelaparan


Sebenarnya isu tumbuhnya pasaraya atau ‘hyper market’ tanpa kawalan semenjak tahun 2000 lagi, tetapi perkara ini tidak diendahkan oleh pihak berkenaan walaupun banyak rungutan dan aduan dibuat. Dengan bertambahnya pasaraya atau ‘hyper market’ seperti Jaya Jusco, Tesco, Careffour dan sebagainya sebenarnya telah lama membunuh peruncit-peruncit di seluruh Negara terutamanya di bandar-bandar besar seperti di P.Pinang, Selangor, Kuala Lumpur, Johor, Melaka dan beberapa negeri lain.
Ada kebenaran kata-kata dan luahan Presiden DPPM, Syed Ali Alattas yang menyatakan bahawa pembinaan pasaraya ini di buat tanpa mengikut syarat yang telah di tetapkan. Contohnya walaupun kerajaan menetapkan syarat pembinaan setiap pasar raya perlu berada dalam lingkungan 10 kilometer dari bandar, tetapi kebanyakannya tidak dipatuhi dan ini termasuk pembinaan pasar raya di kawasan seperti di bandar- bandar kecil.
Kenapa ini boleh berlaku? Tidakah mana-mana pembinaan pasaraya berkenaan perlu melalui pihak yang berkaitan? Tetapi persoalannya ialah kenapa ini masih boleh terjadi? Apa pegawai yang berkaitan buat semasa proses permohonan dan kelulusan tersebut?

Tidakah setiap pasar raya yang ingin didirikan diadakan perbincangan terlebih dahulu dengan pihak-pihak berkaitan seumpamanya seperti para peruncit terutama sekali. Tujuan perbincangan dengan para peruncit ini perlu diadakan untuk mencapai kata persetujuan demi kepentingan para peniaga runcit di masa hadapan. Tapi apa yang dilihat, sebenarnya para peruncit ini telah diabaikan dan dipandang sepi sehingga tiada siapa yang peduli dan tiada tempat yang boleh mereka mengadu nasib.

Para peruncit ini adalah rakyat Malaysia yang mencari rezeki di bumi sendiri, tapi cuba kita lihat pada pasar raya-pasar raya tersebut, siapakah pemilik yang sebenarnya. Nampaknya ada pihak sanggup mengadai maruah anak bangsa semata-mata untuk memenuhi tuntutan nafsu sehinga anak sendiri dipinggirkan kelaparan tetapi anak kera di hutan disusukan.

Saya begitu terkilan dengan kenyataan seorang Menteri Kabinet yang menyatakan bahawa wujudnya pasar raya seperti cendawan tumbuh pada hari ini adalah disebabkan gaya hidup rakyat Malaysia yang sudah berubah. Kita tidak nafikan semua orang ingin membeli-belah dalam keadaan selesa dan semua ada dalam satu bumbung, tapi itu hanya dari segi satu sudut, dari sudut yang lain pula, apakah kesan dan risiko yang terpaksa di tanggung oleh peruncit-peruncit di seluruh Negara. Ditambah lagi dengan kemungkinan kenaikan harga minyak yang akan diumumkan oleh Perdana Menteri, apakah akan terjadi pada peruncit-peruncit di seluruh Negara.

Dengan modal yang kecil sudah semestinya begitu sukar untuk menyaingi pasar raya besar seperti Careffour dan sebagainya. Berbanding dengan saiz pasar raya yang besar, membolehkan ia menghimpunkan pelbagai produk di bawah satu bumbung untuk memudahkan orang ramai membeli-belah yang mana sememangnya tidak mampu disaingi oleh peniaga kecil. Dengan modal yang sedikit, mampukah peruncit membeli secara pukal seperti amalan oleh pihak pasar raya? Ini adalah kerana pasar raya besar yang dimiliki oleh syarikat gergasi ini berkemampuan membeli secara pukal terus dari kilang-kilang dengan harga yang lebih murah.

Sepatutnya Kerajaan patut mencari penyelesaian untuk membantu peruncit-peruncit ini dan bukannya menyalahkan peruncit kerana tidak mengubah cara perniagaan mereka. Mulut senang bercakap kerana Menteri berkenaan tidak berada dalam situasi sebenarnya peruncit hadapi sekarang.

Walaupun Perdana Menteri telah mengadakan perjumpaan untuk mengambil hati para peruncit tetapi lebih dari itu harapan para peruncit ini. Janganlah hanya sekadar melepaskan batuk ditangga dan janglah hanya selepas perjumpaan itu Kerajaan dan pihak berkaitan diam membisu seribu bahasa.
Mujurkan setakat ini belum ada syarikat gergasi luar negara buat pasaraya kopitiam. Kalau tidak WARTA CITRA CAFE pun akan bungkus.

No comments: