Wednesday 6 October 2010

NIK AZIZ SENDIRIAN DI GUA MUSANG

Pembuangan undi bagi pilihan raya kecil Dun Galas telah ditetapkan pada 4 November 2010 manakala penamaan calon pada 26 Oktober 2010. Walaupun belum ada parti yang akan bertanding menamakan calon mereka, tetapi BN dari awal lagi meletak nama Tengku Razaliegh atau Ku Li sebagai calon pilihan utama. Pas masih berteka-teki berhubung calon mereka dan sudah pasti Pas tidak akan umumkan calon mereka sehingga BN berbuat demikian.

Yang peliknya apabila nama Ku Li disebut-sebut sebagai calon BN maka Nik Aziz dilihat cuba menafikan dan melaga-gakan Ku Li dengan pemimpin BN pusat. Kononnya tindakan mencalonkan Ku Li bertanding di Dun Galas dilihat cuba menjatuhkan maruah Ku Li yang datangnya dari keluarga di Raja dan juga pernah menjawat jawatan sebagai Menteri Kewangan. Cara atau tindakan Nik Aziz dilihat seperti keanak-anakan kerana boleh dikatakan setiap hari beliau mengeluarkan kenyataan dan mengulas hasrat BN meletakkan Ku Li sebagai calonnya.

Kenapa Nik Aziz takut dengan Ku Li? sehinggakan bagi pilihan raya kecil ini beliau sendiri yang menyerang dan mengeluarkan kenyataan berhubung calon BN berbanding pilihanraya kecil Manek Urai yang lalu. Adakah Nik Aziz bakal menerima ‘nasibnya’ kerana terdapat unsur-unsur dalaman Pas negeri yang ingin menghalau Nik Aziz dari kerusi empuknya dan Dun Galas akan dijadikan sebagai penanda aras untuk Nik Aziz sama ada terus memerintah dan berkuasa atau sebaliknya. Kemenangan tipis Pas dalam pilihan raya kecil Manek Urai sebenarnya adalah langkah awal usaha untuk menyingkir secara ‘senyap’ Nik Aziz dari jawatannya.

Jadi Dun Galas adalah tempat sesuai untuk menjatuhkan Nik Aziz seperti apa yang dinyatakan oleh beberapa pemimpin dan penyokong kuat Pas bahawa Nik Aziz sebenarnya sudah lama diminta oleh rakan-rakan dalam Pas negeri supaya letak jawatan dan memberi ruang kepada golongan muda untuk mentadbir dan menguruskan negeri Kelantan. Ramai yang mempertikaikan kerana sejak beliau mula menjadi Menteri Besar hampir 18 tahun tiada apapun pembangunan yang dilakukan oleh pentadbirannya sebaliknya tembelang amalan ‘kronisme’ dalam keluarganya yang semakin bertambah kaya raya telah pecah.

Keinginan pemimpin dan penyokong Pas negeri semakin kuat untuk menyingkirkan Nik Aziz sejak kemelut dan isu menantunya dibongkarkan. Pemimpin Pas negeri risau amalan kronisme yang jalankan oleh Nik Aziz dan menantunya dalam parti akan menghukum Pas kemudian hari. Kerana sebelum ini Nik Aziz adalah antara mereka yang dalam Pas iaitu dalam siri ceramah politiknya sentiasa mencerca dan mencela BN kononnya mengamalkan kronisme.

Sebaliknya, apa yang diucapkan atau dikatakan oleh Nik Aziz sebelum ini seumpama meludah ke langit dan jatuh ke muka sendiri. Boleh lah dikatakan juga dengan terdedahnya sikap kronisme menantunya, segala tuduhan dan fitnah yang beliau lontarkan pada pemimpin BN sebelum ini telah menimpa diri dan keluarganya sendiri.

Dengan kata lain, tindakan mengeluarkan kenyataan berhubung dan menyerang Ku Li menjelang pilihanraya kecil Dun Galas adalah dilihat bahawa Nik Aziz terpaksa berkerja bersendirian. Pemimpin-pemimpin Pas Kelantan lain dilihat berdiam diri dan tidak mengeluarkan kenyataan sebaliknya Nik Aziz dilihat terkial-kial dan terpaksa mencari media untuk mempertahankan popularitinya. Kemenangan tipis di Dun Manek Urai adalah strategi atau usaha pihak tertentu dalam Pas untuk menjatuhkan maruah Nik Aziz dan sebab itulah bagi Dun Galas ini Nik Aziz terpaksa menggalas sendiri menyerang BN.


Akok@Baulu

No comments: