Sunday 14 March 2010

FELDA PULA MENJADI SASARAN



Sejak mutakhir ini kawasan-kawasan FELDA mula menjadi sasaran oleh PR untuk menyerang dan meruntuhkan kehormanian yang selama ini dinikmati oleh para peneroka. Tidak dinafikan anasir-anasir pembangkang sudah lama bertapak di FELDA sejak sekian lama tapi tidaklah seperti apa yang sedang berlaku pada hari ini. Pemimpin pembangkang yang diketuai oleh Pas ditugaskan untuk menimbulkan huru-hara di seluruh FELDA dalam negara.

Tindakan yang lebih agresif oleh PR ke atas FELDA terutamanya FELDA di negeri Pahang pada kali ini hanyalah semata-mata untuk menyerang dan menjatuhkan Najib. Setelah isu Altantuya tidak mendapat tempat, pentadbiran Najib pula semakin dekat di hati rakyat, maka PR mula melancarkan gerakan agresif menyerang FELDA. Bagi menarik perhatian, PR telah menubuhkan Persatuan Anak Peneroka Kebangsaan (ANAK) untuk mengaburi mata rakyat dan para peneroka yang kononnya persatuan ANAK ini mewakili anak-anak peneroka FELDA seluruh negara. Namun hakikatnya, ANAK yang dipengerusikan oleh Mazlan Aiman yang juga Ahli Jawatankuasa Pas Pusat tidak lebih dari bermotifkan politik semata-mata atas apa yang diperjuangkan oleh mereka.

Tindakan persatuan ANAK yang dikatakan menuduh Kerajaan menindas dan menganiaya para peneroka serta berlakunya penyelewengan di tanah-tanah rancangan FELDA hanyalah tuduhan semata-mata kerana tujuan utama mereka ialah menyerang Najib dan kepimpinannya. Sekurang-kurangnya dengan serangan ke atas FELDA dan serangan PR untuk merampas Pahang, ia akan dapat mengalihkan tumpuan BN/UMNO untuk memperkuatkan jentera dan kempen di tempat-tempat berkenaan. Apabila strategi mereka ini berjaya, senanglah mereka memperkukuhkan dan merancang strategi untuk memperkuatkan jentera mereka di negeri-negeri yang mereka kuasai seperti Pulau Pinang, Kedah dan Selangor kerana BN/UMNO lebih tumpukan kawasan FELDA dan Pahang.

Asakan mereka dilihat untuk merampas Pahang dan menguasai kawasan FELDA, namun hakikatnya strategi mereka adalah untuk mengurangkan tekanan yang diberikan oleh BN/UMNO kepada PR terutamanya negeri-negeri yang sedang bergolak seperti Pulau Pinang dan Selangor. Begitu juga strategi Dap untuk merampas kembali Perak sedang giat diusahakan, tidak lupa Melaka, Negeri Sembilan dan Sarawak adalah negeri idaman Dap untuk melebarkan kuasa mereka, Pas dan PKR pula di Terengganu untuk melengkapkan penguasaan mereka di Pantai Timur.

Namun disebalik apa yang berlaku di FELDA pada hari ini ada perkara yang tersembunyi yang harus dihayati oleh rakyat dan peneroka terutamanya. Jika umat Islam di Malaysia hari ini sudah terpecah dua kerana fahaman politiknya kali ini FELDA satu-satunya organisasi besar milik orang Melayu mula diserang untuk dipecahkan ruyungnya. Desakan yang dibuat oleh persatuan ANAK ini dilihat adanya agenda tersembunyi dari pihak tertentu untuk menguasai FELDA di masa akan datang. Jika FELDA pada hari ini dimiliki oleh orang-orang Melayu, tidak mustahil jika PR memerintah FELDA ini akan dibuka pada bukan Melayu. Adakah ini juga antara strategi firaun-firaun kecil seperti yang dinyatakan oleh Zulkifli Noordin?


Akok@Baulu

No comments: