Monday 8 March 2010

JUJURKAH PEMECATAN ZULKIFLI NOORDIN


Ahli Parlimen Kulim Bandar Bharu, Zulkifli Noordin telah dipecat keahliannya dari PKR berkuatkuasa serta merta (6 Mac 2010) dan beliau menyatakan ia adalah detik hitam dalam perjuangan reformasinya untuk menegakkan keadilan dan memperjuangkan Islam. Kedegilan beliau yang lantang dan berlawan arus dalam pejuangan PKR mempertahankan isu khalimah Allah mengundang kepada pemecatan sebagai ahli PKR.

Istiqomah Zulkifli untuk mempertahankan kenyataanya berhubung isu khalimah Allah didakwa ditidak senangi oleh firaun-firaun kecil dalam PKR. Beliau menyatakan firuan-firaun kecil inilah yang mempengaruhi keputusan pemecatan beliau dan mempunyai agenda, rancangan yang sempit lagi anti Islam. Walaupun beliau tidak dedahkan siapakah firaun-firaun kecil ini tetapi kenyataan Zulkifli bahawa firaun-firaun kecil ini mempunyai agenda dan rancangan sempit lagi anti Islam membuatkan kita cukup risau dan tertanya-tanya, kenapa masih ada pemimpin-pemimpin dalam PKR dan Pas yang lantang melaungkan dan memperjuangkan Islam tidak mempertahankan Zukifli dan tetap bersetongkol dengan firaun-firaun kecil ini?

Tindakan pemimpin-pemimpin PKR dan Pas tidak mempertahankan Zulkifli dalam istiqomahnya mengenai khalimah Allah membuktikan bahawa pemikiran mereka sudah dikuasai oleh duniawi dan kelazatan dunia seperti firman Allah yang dapat dihuraikan bahawa, diakhir zaman umat Islam diumpamakan seperti bui-buih dilautan. Walaupun umat Islam semakin ramai namun mereka tidak bersatu, tiada istiqomah dalam mempertahankan dan kesepakatan dalam agama Islam, sehinggakan pada masa itu bukan Islam dapat mempengaruhi setiap pemikiran umat Islam. Inilah yang dirisaukan oleh Zulkifli ke atas firaun-firaun kecil namun ia hanya dipandang sepi oleh sah kepimpinan Islam PKR dan Pas kerana mereka sudah lena dan seronok dengan kelazatan dunia.

Namun apa jua berlaku, ia mendedahkan akan pergolakan dan semakin pupusnya sokongan rakyat kepada PR terutama PKR. Walaupun rakan-rakan dalam PR masih mempertahankan Anwar namun dengan apa yang sedang terjadi dalam PKR sedikit sebanyak rakyat sudah buka mata. Rakyat boleh menilai siapa pemimpin yang bekerja, ambil berat dan membela mereka berbanding pemimpin yang terlena dengan kelazatan dunia.

Tapi dalam kes Zulkifli ada sedikit keistimewaanya, bukan mempertikaikan istiqomah dan perjuangan Zulkifli, tapi dalam politik semuanya boleh berlaku. Kenapa Zulkifli susah sangat nak istiharkan keluar parti dan menjadi ahli parlimen bebas? Sedangkan terang lagi bersuluh seperti beliau nyatakan dalam tulisanya bahawa wujudnya firaun-firaun kecil dalam PKR yang beliau tidak senangi dan ingin menjatuhkan beliau? Sehingga beliau diumumkan dipecat dari PKR, beliau masih berteka-teki dan mengulangi masih setia dengan Anwar dan PKR. Sedangkan partinya sudah tidak memerlukannya lagi jadi apa lagi yang ditunggu oleh Zulkifli?

Atau ini juga mungkin strategi Anwar dan Zukifli, setelah dipecat dan diasak supaya melepaskan jawatan Ahli Parlimen Kulim Bandar Baharu oleh jawatan kuasa disiplin parti dan AMK Kedah, maka Zulkifli akan istihar dirinya bukan lagi Ahli Parlimen. Maka akan adalah satu pilihanraya kecil untuk menguji kekuatan BN dan PKR siapa yang masih mendapat tempat. Zulkifli mungkin akan bertanding tapi atas tiket bebas ditaja oleh PKR. Populariti dalam pilihanraya kecil ini juga amat penting setelah dilihat BN semakin mendapat tempat dan kekecohan berlaku dalam PR boleh mengukur siapa di hati rakyat.

Mungkin inilah yang dirancang oleh Anwar dan sekutunya, tiada siapa yang tahu kerana dalam politik ada saja boleh berlaku. Kerana terlalu inginkan kelazatan dunia, manusia sanggup lakukan apa saja sehinggakan yang haram pun boleh dihalalkan.

Akok@Baulu

1 comment:

Anonymous said...

memang betul, jgn mudah terpedaya dengan strategi PKR. Apa saja mereka akan lakukan asalkan cita-cita dan impian mereka tercapai. Strategi mereka sekarang PUR 13, jadi waspada dgn apa yng berlaku kerana yang keluar semuanya org kanan Anwar.