Thursday 6 August 2009

ANTARA RONNIE LIU DAN ARAK


Sejak negeri Selangor ditadbir oleh PR tidak banyak perubahan yang dilakukan terutama dari segi pembangunan sosial dan ekonomi. Di bawah pentadbiran PR jumlah pendapatan FDI bagi akhir tahun 2008 hanyalah berjumlah RM4 bilion saja berbading semasa di bawah pentadbiran BN jumlah FDI bagi ahkir tahun 2007 adalah RM11.8 bilion (Utusan Malaysia 29 Julai 2009). Akibat kegagalan menarik pelabur asing melabur ke Selangor juga mengakibatkan peluang perkerjaan semakin berkurangan berbanding semasa pentadbiran Kerajaan BN yang dapat menawarkan perkerjaan sehingga 30,000 peluang pekerjaan kepada rakyat Selangor.

Apakah punca dan penyebab utama jumlah FDI Selangor semakin berkurangan? Tidkakkah Selangor ditadbir oleh ‘cerdik pandai’ yang sebelum ini begitu pandai mengajar dan mempertikaikan setiap perkara yang dilakukan oleh Kerajaan BN. Kenapa mereka yang cerdik pandai dalam PR ini tidak mampu dan tidak boleh meningkatkan jumlah pelaburan dalam Selangor? Sedangkan sebelum PUR yang lalu, mereka begitu pandai mengcongak dan sehinggakan membentangkan ‘budget rakyat’ kononnya apa yang mereka buat lebih baik dan terbaik untuk rakyat. Tapi akhirnya, negeri Selangor yang sebelum ini negeri paling banyak sumber pendapatan telah menerima kesannya setelah tompok pentadbiran bertukar di bawah PR.

Kerajaan PR sebenarnya tidak pentingkan usaha untuk membangunkan pendapatan atau pembangunan ekonomi dan sosial Selangor. Kerana apa yang penting bagi mereka ialah menyalak dan menghasut rakyat berarak di jalan raya bagi kepentingan politik mereka. Hari-hari rakyat disogokkan dengan cerita tahyul dan dogeng PR sehinggakan rakyat terpukau akan kejahilan pemimpin PR dalam setiap ceramah yang menaburkan pelbagai janji tetapi tidak ditepati.

Setelah mereka sedar rakyat mula terpukau dengan janji dan cerita tahyul yang mereka lontarkan, mula mereka ambil kesempatan. Bukan setakat wang Zakat ingin dikebas, wang Baitulmal juga mula di intai tetapi tanah wakaf bagi perkuburan Islam juga nampaknya akan di rampas. Isu pembinaan Dewan orang ramai bagi kaum Cina di atas tanah perkuburan Islam di Kampung Kebun Bunga, Shah Alam tidak dipedulikan oleh Exco Pas yang memperjuangkan Islam. Jika semasa di bawah Kerajaan BN pada 2007, telah ada perbincangan supaya dewan tersebut di pindahkan ke kawasan tanah perkuburan orang Cina yang bersebelahan dengan perkuburan orang Islam dan pemindahan tersebut akan di tanggung oleh kerajaan negeri. Itu telah dipersetujui, tapi setelah PR ambil alih, perkara ini terus sunyi dan sepi.

Jadi tidak dinafikanlah seperti apa yang dikatakan sebelum ini bahawa kerajaan Selangor di PR walaupun di ketuai oleh pemimpin dari PKR tetapi hakikatnya ia hanyalah ‘keldai tungangan’ Dap. Dap lah yang sebenarnya pembuat keputusan dalam kerajaan negeri Selangor, Menteri Besarnya hanyalah ‘boneka’ untuk menunjukkan Selangor masih di bawah petadbiran orang Melayu. Kenyatan-kenyataan yang dikeluarkan oleh beberapa Exco Selangor termasuk Datuk Dr. Hassan Ali supaya dikaji balik kedudukan Ronnie Liu dalam Exco hanyalah satu sandiwara kerajaan PR untuk menarik kembali sokongan rakyat yang semakin hilang keyakinan kepada kewibawaan PR mentadbir Selangor.

Akibat kelemahan dalam pentadbiran dan kepincangan dalam kesepakatan dalam Pakatan Dap, Pas dan PR maka mereka mula mencipta watak ‘hero’ untuk menarik kembali sokongan rakyat. Hero bagi orang Melayu bergama Islam dan bagi masyarakat Cina kerana masing-masing berjuang mempertahankan hak masing-masing.

Dalam isu penjualan arak, kenapa Pas hanya bertegas melarang jualan arak di premis 7Eleven saja? Kenapa tidak penjualan arak di premis-premis perniagaan seperti hotel, pasar raya, pusat hiburan dan sebagainya di Selangor tidak dimasukan sebagai tempat larang menjual arak? Kenapa hanya di 7Eleven? Hakikatnya 7Eleven dan premis seperti hotel, pasar raya dan pusat hiburan adalah tempat terbuka kepada orang ramai terutamanya orang Melayu.

Kenapa tidak saja diperjuangkan supaya ditutup saja kilang arak yang beroperasi di Selangor? Kenapa tidak diperjuangkan supaya pusat-pusat hiburan yang tidak bermoral ditutup? Sebaliknya di bawah pentadbiran kerajaan PR lesen pusat hiburan, SPA dan judi haram semakin bertambah sehingga 4,000.

Kenapa keputusan pembinaan dewan orang ramai Cina di atas tanah perkuburan orang Melayu tidak diperjuangkan? Inilah yang dikatakan apa yang terjadi antara Exco Pas, pegawai pihak berkuasa tempatan dengan Ronnie Liu dalam isu larangan menjual arak di premis 7 Eleven hanyalah sandiwara PR. Ia juga antara lain bertujuan untuk menutup isu lebih besar yang akan melibatkan Ronnie Liu dalam kes kematian Teoh dan menyelamat Ronnie dari penyelewengan yang beliau telah lakukan.

Dalam masa yang terdekat ini akan ada lagi satu pilihanraya kecil dan dengan kurangnya majoriti Pas di Manek Urai menjadi tamparan hebat buat Pas dan PR. Jadi isu Ronnie dan arak sedikit sebanyak menjadi modal buat Pas menunjukkan mereka masih teguh dengan perjuangan Islam mereka.


Akok@Baulu
















No comments: