Saturday 24 October 2009

FACEBOOK 1MALAYSIA MENDAPAT SAMBUTAN HANGAT ORANG MUDA






Facebook 1Malaysia di bawah seliaan Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia telah mendapat sambutan hangat. Ramai golongan muda telah menjadi ahli dan mengemukakan pandangan bagaimana 1Malaysia boleh direalisasikan.

Facebook 1Malaysia ini diwujudkan untuk menyediakan satu forum yang bebas dan terbuka bagi membolehkan masyarakat segenap lapisan berbincang serta meluah isi hati mengenai gagasan 1Malaysia. Ruangan ini juga memberi peluang kepada keseluruhan rakyat Malaysia untuk berinteraksi, bertukar-tukar fikiran dan mengemukakan pandangan secara terbuka dalam pelbagai aspek sebagai usaha merealisasikan impian 1Malaysia.

Penggunaan Facebook 1Malaysia sebagai salah satu aplikasi media baru adalah penting bagi menarik minat generasi muda merealisasikan Gagasan 1Malaysia bagi meningkatkan perpaduan antara kaum di Malaysia. Penggunaan media baru selain media tradisional amat penting untuk menarik rakyat menyokong program -1Malaysia agar rakyat bertindak berlandaskan tujuan yang sama iaitu sebagai satu bangsa Malaysia.

Selaras dengan matlamat 1Malaysia adalah untuk meningkatkan perpaduan yang selama ini menjadi tunggak kepada kekuatan rakyat Malaysia, Facebook 1Malaysia ini diharap akan menjadi pemangkin kepada usaha untuk mewujudkan kekuatan perpaduan melalui media siber yang menjadi kegemaran generasi muda waktu ini.

Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan mensasarkan keahlian sejumlah lebih dari 1 juta orang. Menjelang akhir tahun ini, Kementerian mensasarkan keahlian Facebook 1Malaysia seramai 30,000 orang. Sehingga kini, seramai 10,430 ahli telah menyertainya dan bilangan ini meningkat dari semasa ke semasa. Kumpulan sasar pula adalah kepada seluruh rakyat Malaysia yang terdiri dari berbilang kaum khusus golongan muda. Ini kerana golongan ini merupakan generasi dan perintis pada masa akan datang yang diharap dapat merealisasikan gagasan 1Malaysia dan seterusnya melakar kejayaan kepada impian negara.

Kementerian akan mempertingkatkan kempen dan promosi facebook dengan mengadakan beberapa program seperti pameran, pertemuan dengan bloggers, promosi di media elektronik dan lain-lain. Misalnya, melalui pameran yang diadakan di Karnival 1Malaysia di Ipoh Perak baru-baru ini telah berjaya mendapatkan lebih 1,900 ahli baru Facebook 1Malaysia. Orangramai yang melawat gerai Facebook 1Malaysia ternyata tertarik dengan maklumat dan forum yang terdapat dalam media baru ini. Penyertaan rakyat berbilang kaum dalam Facebook 1Malaysia sesungguhnya memberi gambaran yang jelas terhadap sokongan rakyat yang jitu terhadap gagasan 1Malaysia.

Ketika isu tarian pendet tempohari, Facebook 1Malaysia "diserang" oleh pelayar siber warga Indonesia dengan menuduh, menghina dan melemparkan pelbagai tohmahan dan kata kesat terhadap rakyat Malaysia. Situasi ini telah membangkitkan semangat ahli facebook 1Malaysia untuk mempertahankan imej negara dengan membalas dan membetulkan fakta salah yang diutarakan oleh rakyat Indonesia. Yang menariknya, posting dan balasan dari kebanyakan facebook 1Malaysia adalah lebih bersopan, berhemah dan menggambarkan kematangan emosi dan intelektual yang tinggi berbanding dengan posting dari rakyat Indonesia.

Facebook 1Malaysia memaparkan perkembangan dan maklumat terkini mengenai gagasan 1Malaysia termasuk acara-acara semasa yang berkaitan dengan 1Malaysia. Melalui ruangan perbincangan, pengunjung boleh memberi komen atau mengeluarkan pendapat dan pandangan mengenai usaha-usaha untuk merealisasikan 1Malaysia. Pandangan yang bernas akan dimajukan kepada pihak kerajaan untuk dilaksanakan. Kerajaan akan memberi keutamaan segala syor dan idea yang dicetuskan oleh rakyat.

Diharap dengan penyertaan orangramai dalam Facebook 1Malaysia boleh merealisasikan gagasan 1Malaysia untuk masa hadapan rakyat Malaysia yang lebih baik. Bersama-samalah memberi sokongan kepada gagasan 1Malaysia dan menyemarakkan lagi semangat perpaduan di negara kita. Penyertaan orangramai dalam Facebook 1Malaysia amat diharapkan dan dihargai.

2 comments:

herokecik said...

Masih terdapat golongan yang berada diluar sana yang menyokong gagasan 1 Malaysia, namun masalah penguasaan komputer serta internet menyukarkan golongan-golongan ini menyuarakan sokongannya dalam 'Facebook'. Apa pun sokongan tetap diberikan.

Unknown said...

klu online facebook tue jgn lupa suppport facebook 1malaysia type kt search dan klik join