Wednesday 25 November 2009

PERMOHONAN MAAF CHIN PENG

Isu Chin Peng kembali mewarnai media-media tempatan, maka berkata-katalah sang pejuang mempertahankan Chin Peng dari di bawa masuk ke Malaysia. Ada yang mengimbau sejarah silam, ada yang tidak dapat menerima kenyataan dan ada yang sanggup berkorban mempertaruhkan nyawa jika Chin Peng di bawa masuk ke dalam negara.

Tidakkah kita lupa bahawa sudah banyak kali Chin Peng dengan dibantu oleh ‘tentera semutnya’ sentiasa mencuba dan menggunakan pelbagai cara serta alasan untuk membawa Chin Peng ke dalam negara. Alasan terbarunya adalah semata-mata mohon keizinan supaya mayatnya disemadikan disebelah kuburnya mendiang ayahnya mendapat reaksi rakyat dan perdebatan ramai pihak.

Persoalannya, siapakah sebenarnya pengerak atau pencetus kepada idea bagi ‘tentera semut’ yang sentiasa menghangatkan suasana dan cuba menimbulkan suasana tidak senang dikalangan kita? Tidakkah tindakan membawa masuk Chin Peng ini akan menimbulkan rasa ‘marah’ pihak tertentu kepada pihak tertentu sehingga boleh menimbulkan perasaan curiga?

Sedarkah kita PR pasa saat ini dilanda kemelut dan krisis pentadbirannya yang kritikal? Sedarkah kita taufan yang melanda kerajaan negeri Selangor dilihat merempuh keyakinan rakyat sehingga terpaksa ‘eksport’ Anwar Ibrahim sebagai penasihat ‘ekonomi’ untuk menyelamatkan keyakinan tersebut, isu perletakkan jawatan menantu Nik Aziz dalam PBMK dan isu tajaan menunaikan haji oleh Nik Aziz melonggarkan ikatan kepercayaan kepada kepimpinan ‘ular dalam semak’, isu pertukaran status pegangan tanah kerajaan negeri Pulau Pinang dan isu-isu lain yang mengoncang PR.

Tetapi secara tiba-tiba media dan rakyat mula menumpukan perhatian pada hasrat Chin Peng untuk di kebumikan di Malaysia. Sebab itulah ada yang menyatakan bahawa isu atau cerita Chin Peng ini sengaja dihangatkan oleh puak ‘tentera semut’ supaya perhatian rakyat kepada kemelut dan pergolakan dalam pentadbiran dan kepimpinan PR beralih kepada isu Chin Peng. Kerana mereka tahu sensitiviti pihak tertentu berhubung isu Chin Peng.

Selian itu juga, isu Chin Peng ini bertujuan menanamkan perasaan marah dan curiga satu pihak kepada pihak yang lain. Tidak mustahil satu pihak akan menyatakan tindakan Kerajaan di bawah BN tidak mengizinkan Chin Peng di bawa masuk adalah kejam dan tidak perikemanusiaan. Satu pihak lagi tetap berpendirian jika Chin Peng di bawa masuk, seolah-olah Kerajaan BN menafikan perjuangan rakyat dan penyeksaaan yang telah dilakukan oleh Komunis di bawah Chin Peng.

Jadi, disini akan wujud dua pihak yang mempunyai berlainan pendirian dan prinsip kemanusiaan. Namun, di atas kesempatan inilah ‘tentera semut’ ambil mengintai peluang kerana mereka sedar bahawa satu pihak mereka sudah tawan, dan satu pihak lagi sekurang-kurangnya separuh sudah berada dalam PR iaitu dalam Pas dan PKR. Jadi jika isu ini tidak diselesaikan dengan bijaksana, akan wujud dua hubungan yang tidak mesra kerana ‘tentera semut’ akan sentiasa mengapikan cerita kerana hasrat mereka adalah supaya wujudnya keadaan huru hara.


Akok@Baulu

1 comment:

Anonymous said...

Orang melayu dah selesa ke ?
Ta da sesiapa pun anjur tunjuk perasaan ?
Hanya setakata media arus perdana dan media baru yang kutuk bekas setiausaha agung PKM.
Ta macam kekawan sedara dia (sitiawan cousins) ,sampai baring atas jalan bawa bendera palestin dan baling batu kat ipoh.
kalau macam tu dak ta ade wira lagi,hanye proton wira yang tinggal.
changkat lobak
arjuna waspada.