Sunday 7 December 2008

ADAKAH NAJIB AKAN TERUSKAN DASAR LIBERALISASI?

Oleh Munshi Abdullah

Abdullah Ahmad Badawi yang menyangka kemenangan terbesar BN penuh bersejarah dalam pilihanraya 2004 kerana keyakinan seluruh rakyat kepadanya , telah mengambil langkah berani bagi membuat experiment terhadap kekuatan demokrasi Malaysia dengan membuka “era liberalisasi baru” sesuai dengan tuntutan globalisasi.

Beliau menampakan perpisahan dari aliran lama dan mahu mencatitkan sejarah baru era kepimpinannya. Beliau merongkaikan ikatan tertulis dan tidak tertulis antara rakyat yang sekian lama menjadi syarat hidup bersama . Beliau mengizinkan tunjang kekuatan negara yang masih rapoh diganggu gugat yang menyebabkan kecairan nilai nilai yang selama ini bertahan di bawah pengawalan.

Keadaan ini diburukan lagi oleh berleluasannya Media Siber dengan blog dan portal berita yang tidak terbatas dan terkawal.

Dengan itu kita melihat pendekatan media bukan Melayu telah melampaui batas kesopanan yang telah dipersetujui bersama. Kawasan isu-isu sensitif telah di ceroboh dan dibincangkan secara terbuka. Provokasi terhadap nilai-nilai nasional dilakukan tidak sahaja di media cetak dan letronik tetapi juga di jalan raya termasuk oleh golongan peguam yang hanya memahami kebebasan dari buku undang undang dan bukan dari proses sejarah sosialisasi negara.

Jelas orang bukan Melayu terutama generasi baru telah mendapat kesedaran baru bahawa sekatan-sekatan di bawah kontrak sosial adalah semata mata untuk kepentingan orang Melayu dan Islam sehingga mereka melihat orang Melayu sebagai “Pembuli”.

Sikap kepimpinan negara yang tidak menunjukan reaksi keras terhadap berbagai isu sensitif samada bersifat ucapan, tulisan dan yang sebelum ini dianggap sebagai hasutan dan perkauman telah menggalakan lagi berbagai provokasi sehingga kepada soal Ketuanan Melayu.

Tanpa di sedari oleh orang Melayu, exploitasi bijak media bukan Melayu ( Inggeris,China dan Tamil) mengenai isu isu kepentingan Melayu telah berjaya memprojekannya sebagai isu perkauman dan isu perjuangan bukan Melayu di gambarkan sebagai isu nasional.

Dasar liberalisasi, keterbukaan dan ketulusan telah memberikan kesempatan keemasan kepada bukan Melayu untuk memperkecilkan kepimpinan Melayu yang selama lebih 50 tahun telah dapat membuktikan kewibawaan mereka dalam krisis dan dalam damai.

Ketika orang Melayu berada dalam krisis keyakinan yang paling mencabar ini dan ketika peralihan pucuk pimpinan dari Abdullah Ahmad Badawi kepada Najib Tun Abdul Razak telah pasti, seorang wartawan bukan Melayu yang akan meninggalkan The New Straits Times dalam sebuah tulisannnya telah menasihatkan bakal Perdana Menteri baru supaya meneruskan dasar kebebasan yang telah dijuarainya bersama rakan-rakannya dari keturunan India.


Apakah Najib akan meneruskan dasar liberalisasi yang telah menghancurkan asas kekuatan rakyat Malaysia.

Apakah kita merasa amat malu dan berat untuk kembali kepada nilai dan prinsip asas sedangkan di bawah dasar liberalisasi sekarang kita merasa perlu untuk menutup semula majlis rumah terbuka hariraya Aidilfitri yang setiap tahun berjalan dengan aman damai sebelum peristiharan dasar keterbukaan dan ketulusan.

Perdana Menteri Kedua Tun Abdul Razak telah mengembalikan keyakinan rakyat dalam keadaan negara masih berdarah. Tetapi adalah lebih rumit dan sukar bagi Najib untuk membetulkan suatu keadaan negara yang terbukti kesetiaan sesetengah rakyat , persahabatan, setiakawan mereka adalah palsu.

Negara memerlukan pemimpin yang dapat menghayati dan menyempurnakan Wawasan 2020 menerusi dasar, nilai dan identiti sendiri yang telah pun terbukti berkesan dan berjaya.

Kembalilah kepada prinsip asal.

No comments: