Saturday 27 December 2008

RM90 JUTA: TERESSA KOK,ORANG KAYA BARU

Teresa Kok adalah Ahli Parlimen Seputeh yang juga anggota Exco Kerajaan Negeri Selangor yang lantang bersuara dan kekadang isu yang dibangkitkannya itu menyentuh sensiviti orang-orang Melayu. Beliaulah juga Ahli Parlimen yang di dakwa meraikan kejayaan DAP sempena kejayaan pada PUR yang lalu dengan mengadakan jamuan dan menjamu penyokong-penyokongnya dengan 5 ekor babi dan 5 ekor babi itu diumpamakan 5 negeri yang di tawan oleh Pakatan Rakyat.

Sejak keanggotaan pembangkang yang semakin ramai di Parlimen iaitu 81 kerusi, Teresa Kok di awal-awalnya dilihat antara yang paling menonjolkan diri dan lantang besuara di dalam Dewan. Kelantangan suara Teresa Kok hingga membawa kepada penahanan beliau di bawah ISA. Keluar saja dari ISA beliau kembali membelasah Kerajaan dan mendakwa layan yang teruk diterima oleh beliau sepanjang di tahan di bawah ISA.

Beliau mendakwa diberi makanan yang tidak sepatutnya di berikan kepada manusia dan mendakwa makanan tersebut hanya layak diberikan kepada anjing. Apabila media menyiarkan kenyataan beliau tersebut, beliau membantah dan menafikannya sekeras-kerasnya dakwaan media tersebut. Tetapi rakyat semua tahu dan mendengar dengan jelas akan kenyataan beliau yang disiarkan oleh media melalui berita-berita utama. Jelas bahawa beliau cuba menafikan dan mempolitikan isu tersebut.

Kenapa Kerajaan tidak mengambil tindakan yang sewajarnya berhubung kenyataan Teresa Kok tersebut? Tidakkah ia menjatuhkan maruah dan integriti Kerajaan dan pihak-pihak berkenaan yang melaksanakan peraturan dan undang-undang? Sebaliknya hanya membiarkan saja Teresa Kok menghina Kerajaan dengan dakwaan yang tidak benar sama sekali?

Ada pihak yang mendakwa dan menyatakan bahawa sepanjang Teresa Kok di bawah tahanan ISA beliau sebenarnya mendapat makanan yang ‘istimewa’. Memang setiap tanahan di bekalkan dengan makanan yang dinyatakan oleh Tersa seperti minum pagi hanaya segelas milo dan roti, makan tengah hari nasi, sayur dan ikan kembung tapi ada yang mendakwa Tersa mendakwa lebih daripada itu.

Ada pihak mendakwa sepanjang Teresa Kok dalam tahanan ISA beliau masih boleh menikmati hidangan seperti KFC, Pizza Hut, masakan tom yam dan sebagainya dan memang beliau tidak menjamah pun makanan yang disediakan oleh pihak penjara. Sebaliknya apabila keluar dari ISA beliau menceritakan sebaliknya. Sebab itulah jika kita perhatikan, sebaiknya saja isu kenyataan beliau ini mendapat perhatian masyarakat beliau mula kurang bersuara. Kerana beliau tahu, apa yang beliau katakan itu memang tidak benar sama sekali dan hanya bermotifkan politik saja. Namun akhir-akhir ini beliau kembali lagi dengan menggunakan pendekatan baru.

Beliau tidak mengeluarkan kenyataan, sebaliknya bertindak menyaman akhbar Utusan Malaysia dengan dakwaan-dakwaan tertentu dengan jumlah tuntutan yang sama iaitu angka RM30 juta. Bermula pada Oktober lalu menyaman Utusan kerana menyiarkan artikel yang didakwa memfitnahnya iaitu artikel bertajuk 'Azan, Jawi, Jais, UiTM dan ba-alif-ba-ya.' Artikel ini mendakwa beliau melarang azan di laungkan di sebuah kawasan taman perumahan dan mendapat reaksi penduduk berhubung kenyataan Teresa Kok.

Saman kedua pula dibuat oleh Teresa Kok berhubung cerpen yang disiarkan oleh Utusan yang mengaitkan dengan diri beliau. cerpen berjudul Politik Baru YBJ yang disiarkan oleh Utusan pada 12 Oktober lalu dikatakan menyentuh kisah Teresa Kok. Persoalannya kenapa beliau begitu percaya dan yakin bahawa insan yang di gambarkan dalam cerpen tersebut adalah beliau. sedangkan di Malaysia ini ramai lagi ahli-ahli politik dan mungkin juga cerpen in hanya sekadar cerita untuk hiburan semata-mata. Jadi jelas bahawa, jika DAP memerintah nanti, jika ada sesuatu cerita yang mereka rasa menyentuh pemimpin parti dan parti DAP sendiri sudah pasti akan di hentam secukupnya dan di saman berjuta-juta.
Terbaru sama beliau terhadap Utusan yang menyiarkan berita sama mengenai ‘ada usaha larangan azan di masjid-masjid Selangor’ dan artikel ini ditulis oleh bekas Menteri Besar Selangor dan disiarkan di Utusan. Teresa mendakwa artikel tersebut adalah fitnah dan bermaksud dan difahami bahawa beliau adalah bersifat perkauman, taksub agama, tidak boleh dipercayai, tidak berprinsip, ahli politik cauvinis yang anti Islam dan anti Melayu serta cenderung melakukan jenayah. Beliau juga menyatakan gambaran tersebut adalah tidak wajar dan tidak berasas dan mendakwa utusan yang menerbitkan fitnah itu mempunyai niat dan tujuan memperkecilkan beliau sama ada secara peribadi atau rasmi.
Nampaknya tidak lama lagi Teresa Kok akan menjadi orang kaya baru atau OKB jika semua kesnya memihak kepada beliau kerana beliau bakal menerima sejumlah wang sebanyak RM90 juta dengan begitu senang saja. Tindakan Teresa Kok juga dilihat cuba memperlekeh dan mempersenda sensitiviti orang-orang Melayu. Jika inilah bakal pemimpin yang di puja, nescaya merana dan merempatlah Melayu di bumi sendiri.

Teresa Kok asyik menyaman Utusan dan individu tertentu yang di dakwanya memfitnah beliau dalam artikel-artikel yang disiarkan oleh Utusan. Kenapa Utusan saja yang menrima nasib malang ini? Bagaimana dengan akhbar-akhbar lain? Dan kenapa Kerajaan tidak menyaman Teresa Kok berhubung kenyataan beliau yang menghina institusi kehakiman dan penguatkuasaan serta pihak polis dan penjara yang menyediakan manakan yang hanya layak di makan oleh anjing?



Mudahan-mudahan rakyat semua fahaman. Kekadang apabila kita terlampau lembut mereka bangun memijak kepala kita dan bila sudah tidak terkawal inilah padahnya. Semua yang Kerajaan laksanakan dipersenda dan diperlekehkan bagaikan satu sandiwara buat mereka.


Akok@Baulu

No comments: