Thursday 13 August 2009

NAJIB TIDAK HARUS PROJEK IMEJ ABDULLAH BADAWI.



Perdana Menteri Datuk Seri Najib tidak seharusnya memprojekan imej Abdullah Badawi yang telah menyapu di bawah tikar (sweeping under the carpet) beberapa isu sensitif bersifat hasutan yang telah ditimbulkan secara agresif oleh parti parti pembangkang sejak mereka mendapat tempat sebagai kerajaan negeri dan sebagai pembangkang yang besar selepas pilihanraya 2008.

Ini dapat dilihat dari tentangan Ketua Menteri DAP Pulau Pinang terhadap dasar DEB, pencerobohan Hari Raya Idilfitri oleh kumpulan haram Hindraf hingga kepada penghinaan terhadap lagu Negaraku disamping berbagai bagai isu yang menghina Islam, orang Melayu dan Raja Raja Melayu. Ini semua berlalu dengan hanya diberi amaran demi amaran dibawah era Abdullah Badawi.

Sikap ini diteruskan oleh Menteri Dalam Negeri Datuk Hishamuddin Onn yang perlantikannya telah menimbulkan berbagai keraguan dari segi ketegasan dan keupayaan berdikari.

Isu terakhir menenai penghinaan yang dibuat dalam blog Ketua Pemuda Sosialis DAP Loke Siew Fook terhadap Islam dan Melayu berhubung dengan tulisan seorang Islamic Scholar, Dr Ridhuan Tee Abdullah dalam Mingguan Malaysiat baru baru ini mendapat reaksi akan disiasat oleh Menteri yang berkenaan.

Bahawa blog Siew Fook menghasut kepada pergaduhan kaum amat jelas apabila beliau sendiri merasakannya yang dibuktikan dengan tindakannya memadamkan posting yang menghasut itu dari blognya.

Dalam hal ini, Menteri Dalam Negeri Datuk Hishamuddin Onn membuat kenyataan untuk menyiasat dalam suatu perkara yang “sudah terang lagi bersuloh” yang sepatutnya beliau lebih dahulu telah mengetahui dengan selangkapnya untuk membolehkannya membuat kenyataan yang tidak menyebabkannya menjadi seorang menteri yang keupayaannya tambah diragukan.

Beberapa pihak telah pun menganggapnya sebagai “Menteri Amaran” kerana telah banyak memberikan amaran dari masa kemasa tanpa tindakan.

Ini telah disahkan sendiri dari kenyataan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim sendiri yang berkata “kita sudah mendengar terlalu banyak keluhan, cemuhan berkaitan dengan memperli agama atau mewujudkan situasi hasutan tetapi tidak nampak tindakan setimpal diambil oleh pihak pihak yang berkuasa. (Utusan Malaysia 12 Ogos).

Inilah masanya bagi mereka menjalankan tindakan tersebut, kata Rais.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib sendiri telah menegaskan bahawa beliau mahukan orang jahat yang membangkitkan kebencian agama dan kaum ditangkap. Ini membesarkan lagi harapan rakyat yang telah dikecewakan perasaan mereka sekian lama sehingga mendorongkan Tan Sri Muhyiddin Yassin menginisiatifkan tindakan yang berani untuk menyingkirkan Abdullah Badawi..

Tanpa tindakan berani Muhyiddin, Najib tidak menjadi Perdana Menteri pada hari ini.


Jika sekiranya rakyat tidak juga melihat suatu tindakan yang tegas diambil berikutan dengan kenyataan Najib dan hanya akan mendengar Menteri Dalam Negeri mengulangi amarannya, maka inilah suatu permulaan kearah terhakisnya imej Datuk Seri Najib yang telah diberikan keyakinan dan sokongan oleh rakyat Melayu untuk menggantikan Abdullah Badawi yang gagal untuk memelihara maruah Melayu..

Najib mesti menunjukan bahawa beliau bukan Abdullah Badawi.



2 comments:

Anonymous said...

Bukan setakat jangan jadi Pak Lah, si Khairy pun kena juga ditutup mulutnya kalau BN ingin terus mendapat sokongan.

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) said...

betul lah tu setiap pemimpin perlu ada gaya dan wawasan kepimpinan tersendiri