Tuesday 20 April 2010

ZAID IBRAHIM: “CERITA LAMA, ZAMAN MUDA-MUDA”

PR mendapat tamparan hebat dalam PRK di Hulu Selangor apabila calon mereka Zaid Ibrahim berhadapan dengan krisis ‘keperibadian dan moral’ sebagai seorang pemimpin. Di beberapa tempat sekitar Hulu Selangor, para pengundi mula bercakap-cakap berhubung moral bakal pemimpin yang akan mereka undi. Mereka juga mempersoalkan bagaimana seorang pemimpin seperti Zaid yang beragama Islam dan rendah moralnya dan beliau sendiri telah mengaku arak adalah minuman kegemaranya sewaktu muda di calonkan untuk bertanding mewakili mereka.

Seorang pemimpin yang mewakili rakyat seharusnya mempunyai nilai moral tinggi kerana pemimpin akan menjadi contoh dan tauladan untuk diikuti oleh rakyat terutama golongan muda. Siapakah harus dipersalahkan jika masalah sosial terus berlaku pada golongan muda? Golongan muda ini sudah pasti akan menuding jari kepada pemimpin mereka. Alasannya cukup mudah, jika pemimpin mereka boleh buat jadi salahkah mereka buat perkara yang sama?

Itulah yang cuba dielak berlaku dalam negara, pemimpin yang dipilih harus mempunyai latar belakang dan moral yang tinggi budi perkertinya. Bukannya pemimpin yang hanya pandai berkata-kata dan mempunyai wang segunung tingginya dan bukan juga pemimpin yang mempunyai moral lebih rendah dari golongan jahil era zaman jahiliah. Lagi jahil ialah apabila adanya pemimpin yang memperjuangkan Islam menobatkan manusia sedemikian rupa untuk menjadi saf kepimpinan bagi menerajui masa depan bangsa dan agama terutama golongan muda.

Ayat 90, surah al-Maidah.
Firman Allah bermaksud: “Wahai orang yang beriman sesungguhnya arak, judi, berhala dan bertenung nasib adalah perbuatan keji dan termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat kejayaan."

Ayat di atas jelas dan terang maksudnya, tapi di mana letaknya iman dan perjuangan para pemimpin Pas yang memperjuangkan Islam? Adakah ini contoh perjuangan Pas untuk mewujudkan sebuah negara Islam? Memartabatkan pemimpin yang rendah moralnya untuk memimpin rakyat ke jalan yang benar? Maka jelaslah bahawa negara Islam yang diperjuangkan oleh Pas hanyalah kepentingan politik saja kerana hari ini yang haram telah menjadi halal hanya kerana mengejar cita-cita politik. Apa yang berlaku dalam Pas inilah yang sebenarnya dikatakan lebih jahil dari zaman jahiliah.

No comments: