Tuesday 2 June 2009

APA LAGI MEREKA MAHU

Akhir-akhir ini beberapa isu yang dibangkitkan oleh beberapa individu membuatkan perasaan dan hati rakyat Malaysia terusik dan sedikit tercabar. Manakan tidak, apabila sesuatu isu yang dibangkitkan itu secara terangan telah menafikan hak dan perjuangan para pejuang negara yang bermandi darah semata-mata untuk membebaskan negara dari belengu penjajah.

Manakala ada pula pihak lain yang dilihat menyokong tindakan sesebuah organanisasi yang tidak diiktiraf dengan melakukan segala bentuk kekerasan untuk mencapai kejayaan. Kumpulan haram ini melancarkan pememberontakan dan telah membunuh begitu ramai rakyat tidak berdosa semata-mata untuk mencapai kuasa.

Sebenarnya ramai yang tertanya-tanya kenapa ada pihak cuba untuk ‘menguji’ kesabaran Kerajaan apabila mencadangkan supaya Kerajaan membenarkan Chin Peng, Ketua Parti Komunis Malaya yang telah mencederakan dan membunuh rakyat Malaysia yang tidak berdosa dan anggota keselamatan untuk di benarkan di bawa pulang. Terdapat juga rakyat Malaysia yang di lihat menyokong perjuangan Kumpulan Pemberontak Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) yang menentang Kerajaan sah Sri Lanka.

Apakah tujuan kedua-dua pihak ini berbuat sedemikian? Adakah mereka bertindak atas dasar bangsa dan kulit? Atau ada strategi tertentu pihak-pihak ini yang mengintai akan kelemahan dan perpecahan yang sedang berlaku di kalangan bangsa Melayu?

Sejarah telah membuktikan, bagaimana Chin Peng dan rakan-rakan dalam PKM menggunakan kekerasan dan telah membunuh rakyat tanpa belas kasihan. Bukan saja bangsa Melayu, bangsa India dan Cina juga telah menjadi mangsa kekejaman PKM jika tidak menuruti kata-kata dan kemahuan mereka. Ideologi yang mereka cuba terapkan tidak mendapat tempat di hati rakyat dan mereka juga sedar bahawa rakyat menolak ideologi komunisme. Tindakan kekerasan telah mereka gunakan seperti merampas makanan dan harta benda, mendera, menculik dan memperkosa kaum wanita dan akhirnya mereka sanggup membunuh tanpa belas ihsan.

Tidakkah cadangan dan hasrat mereka yang ingin bawa kembali Chin Peng tidak belajar dari sejarah? Ataupun kenyataan yang kononnya hasrat untuk membawa Chin Peng kembali ke Malaysia berdasarkan ‘kemanusiaan’ hanyalah satu helah untuk memecah belahkan rakyat Malaysia. Begitu juga dengan tindakan kumpulan World Tamil Relief (WTR) yang di lihat secara terang-terangan telah menzahirkan sokongan kepada perjuangan LTTE. Kumpulan yang menggelarkan diri mereka WTR rata-rata mereka yang berpelajaran dan terlibat dalam politik dan tahu akan kekejaman yang dillakukan oleh LTTE kepada penduduk awam di Sri Lanka dan India.

Dengan kata lain, mereka semua berpelajaran, tidak terlintas pada akal yang waras sebab-sebab pemimpin politik dalam negara kita turut menyokong perjuangan LTTE. Adakah mereka juga bercita-cita untuk bertindak sedemikian? LTTE menggunakan kekerasan untuk menghapuskan musuh mereka terutama yang beragama Islam. Pentadbiran dan politik Sri Lanka sebenarnya di kuasai oleh orang Islam. Sebab itulah kebencian LTTE kepada orang Islam semakin meluap-luap dan ia mula mendapat sokongan dari beberapa pemimpin politik dari Malaysia.

Adakah pemimpin politik yang menyertai WTR juga mempunyai hasrat dan niat seperti LTTE untuk mengangkat senjata dan menentang Kerajaan yang ada sekarang? Kalau dilihat pada situasi politik kita hari ini, timbul persoalan, adakah tindakan beberapa pemimpin politik ini sebenarnya cuba membawa masuk kembali ideologi komunisme dan kekerasan dalam masyarakat kita dengan menggunakan kekerasan dan pemberontakan untuk mengulingkan Kerajaan apabila tidak berpuas hati dengan sesuatu perkara?

Mungkin ini juga boleh dijadikan satu petunjuk bagaimana kumpulan haram Hindraf telah mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang keras dan jika ia dilaksanakan ia mampu mengugat keamanan dan kestabilan negara. Di tambah lagi campurtangan dan hasutan dari pemimpin-pemimpin politik, sudah pasti ia boleh mengeruhkan lagi suasana aman dan kemakmuran yang kita nikmati sejak sekian lama.

Apakah yang mereka inginkan apabila bertindak mendesak Kerajaan supaya mengizinkan Chin Peng di bawak masuk ke Malaysia dan apakah motif dan tujuan kumpulan WTR secara terangan menyatakan sokongan mereka kepada LTTE? Belum cukup lagikah dengan kebebasan, kemakmuran, keamanan dan kekayaan yang diperolehi oleh mereka sepanjang berada di bumi Malaysia? Pernahkah mereka kebulur dan tidak bebas sepanjang berada di Bumi Malaysia?

Sepatutnya mereka bersyukur dan berterima kasih kepada Kerajaan di atas apa yang mereka nikmati dan bukannya melakukan perkara yang menambahkan lagi bebanan kepada Kerajaan. Mungkin ada yang tersirat berhubung tindakan yang mereka lakukan kerana dalam masa yang sama mereka bangun bersama mendesak sesuatu di luar kewarasan kita.


Akok@Baulu

No comments: