Saturday 20 June 2009

MCA BOLEH RUNDING KERAJAAN PERPADUAN DENGAN DAP

Oleh Munsyhi Abdullah.

Permintaan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyuddin Yassin supaya Pas melupakan persengketaan lama untuk berunding dengan UMNO bagi mengembalikan perpaduan Melayu dan Islam tidak seharusnya dianggap sebagai bersifat perkauman dan kefanatikan agama.


MCA harus menunjukan sikap rasional sebagai rakan UMNO lama yang memahami konsep UMNO dalam mencari perpaduan yang lebih besar yang pastinya tidak akan membelakangkan tatasusila Barisan Nasional yang diwarisi sejak Perikatan.

Pemuda MCA telah menunjukan kecetekannya dengan menunjukan ketakutan kepada rundingan untuk Kerajaan Perpaduan yang dianjurkan oleh Pas kerana pandangannya adalah berasaskan sentimen perkauman Cina yang sempit dan melupakan hakikat bahawa UMNO adalah tunjang perpaduan BN yang tidak pernah melupakan akar umbinya.

Kenyataan yang dibuat oleh Ketua Pemuda UMNO yang menampakan penentangan terhadap kerajaan perpaduan adalah bertujuan untuk menarik perhatian dan sokongan orang Cina. Ini menjelaskan bahawa MCA sudah tidak lagi diwarisi oleh kepimpinan yang menghayati dan memahami inspirasi pemimpin pemimpin terdahulu yang percaya bahawa perpaduan Melayu adalah penting sebagai tunggak kestabilan negara.

MCA sekarang telah terbawa dalam arus sentimen parti pembangkang terutama DAP yang memomokkan keris sebagai senjata merbahaya sekalipun sebenarnya keris inilah yang dijulang oleh bapa Merdeka Tunku Abdul Rahman Putra yang diketahui sebagai seorang yang liberal dan adil kepada semua kaum.

Setelah malapetaka 2008 , MCA nampaknya sudah hilang keyakinan diri dan tidak lagi jelas hala tujunya untuk memulihkan imej dan pengaruhnya di kalangan masyarakat Cina sebaliknya ia mahu menumpang sentimen DAP dan semangat puak Cina yang cauvinis (bukan semua ).


Jika MCA terus berpegang kepada kepercayaan bahawa langkah politik ini akan memulihkan kekuatannya maka kesan yang melandanya semakin hari akan semakin terhakis identitinya sebagai parti yang berpengalaman dan mempunyai prinsipnya sendiri dalam merasionalisasikan sikap orang Cina. Yang akan terserlah ialah MCA menjadi parti “Pak Turut” yang hilang kejatian diri.

Jika MCA mahu memilih jalan DAP maka ia mestilah menerima hakikat bahawa orang Melayu tidak mungkin akan menerima Malaysian Malaysia yang tidak berRaja dan tanpa kedaulatan Islam dan orang Melayu .Dalam hal ini tidak dapat dihapuskan kelebihan kelebihan terutamanya dari segi agama yang mesti diterima. Agama Hindu tidak boleh sama sekali setaraf dengan agama Islam.Orang Cina tidak boleh jadi Raja .Hanya orang Cina yang tidak realis yang akan cuba berfikir diluar dari kotak ini. Dan diluar dari apa yang termaktub dalam perlembagaan negara.



Jika hakikat ini juga tidak mahu diterima oleh MCA seperti sikap DAP maka orang Cina akan membayar harga politik yang sangat mahal.

Maka itu MCA mestilah menunjukkan kesanggupannya untuk menerima hakikat prinsip prinsip negara yang tidak akan berubah dan memberitahu masyarakat Cina jalan sebenar yang memungkinkan mereka dapat terus hidup aman damai di negara ini. Sanggup menyatakan kebenaran memerlukan pengorbanan dan keberanian dari MCA untuk kepentingan masa depan masyarakarat Cina di negara ini. Membohongi mereka juga akan memberikan akibat yang buruk kerana MCA tidak mungkin memberikan sesuatu yang tidak boleh diberikan.

Kesilapan yang telah berlaku ialah MCA membiarkan akhbar akhbar Cina dan khususnya akhbar The Star membesarkan harapan kepada orang Cina berasaskan kepada hasrat DAP yang meletakan MCA kepada pandangan rendah kerana MCA tidak mungkin melaksanakan harapan harapan itu yang diluar perlembagaan.


Semangat Lee Kuan Yew tidak boleh dibawa ke Malaysia kerana ternyata telah menanam bibit prasangka yang membawa malapetaka kepada masyarakat Cina ini hingga menyebabkan kemajuan politik orang Cina yang sihat tertolak orang Melayu tertolak beberapa tahun kebelakang bila berlaku peristiwa 13 Mei.

Orang Melayu tidak pernah memandang tinggi kepada PM Singapura Lee Kuan Yew malah setiap langkah lawatannya ke Malaysia di pandang serong dan jijik oleh orang Melayu. Orang Melayu lebih ikhlas dengan pemimpin pemimpin Republik Rakyat Cina. Mereka tidak suka Singapura seperti mereka juga tidak suka Taiwan.

Jika MCA juga hendak meminjam semangat Lee Kuan Yew seperti DAP maka ia tidak akan dapat membantu mengembalikan kekuatan dan perpaduan UMNO yang diperlukan untuk membantu memulihkan MCA,MIC dan Barisan Nsional sendiri.

Perpaduan di kalangan orang Melayu menerusi Barisan Nasional tidak akan menjadi ancaman kepada kaum kaum lain kerana UMNO selalu mengimbangi kehendaknya dengan kehendak rakan rakan komponennya dalam BN. Ini adalah sejarah yang tidak dapat dinapikan sejak berpuluh tahun yang lalu.

MCA tidak seharusnya menjadi duri dalam daging dalam Barisan Nasional yang akan menyebabkan orang Cina memandang serong kepada UMNO sebaliknya MCA mestilah melihat dalam peringkat sekarang ini pemulihan perpaduan Melayu diperlukan bagi mengembalikan kestabilan politik ekonomi dan social untuk matlamat 1Malaysia bukan Malaysian Malaysia..

MCA harus menyedari bahawa orang Melayu dan khususnya UMNO tidak akan memberikan reaksi negatif jika MCA menyeru kearah peraduan orang Cina menerusi MCA malah jika MCA menyuarakan untuk berunding dengan DAP untuk perpaduan masyarakat Cina diatas konsep perpaduan nasional atau 1 Malaysia tidak akan ditolak oleh masyarakat Melayu.


Adalah mustahil bagi UMNO untuk berunding dengan Pas bagi penubuhan Kerajaan Perpaduan di luar konsep BN.Pas yang telah berkawan dengan DAP dan PKR lebih memahami keperluan hidup bersama antara kaum sekarang ini.

Pakatan Rakyat yang terdiri dari DAP, PAS dan Parti Keadiaan Rakyat sekarang ini adalah berada diperingkat awal penubuhan Perikatan. Perikatan juga bermula dengan ancaman sentimen perkauman setiap kaum yang sekiranya tidak ada kebijaksanaan antara Tunku, Tan Siew Sin dan Sambathan mengawalnya dari awal pastilah tidak ada BN yang telah menjayakan Malaysia.

Perikatan dan seterusnya BN dapat mengekalkan “Perpaduan Dalam Kelainan”demi untuk kesejahteraan rakyat.

UMNO tentunya tidak akan melupakan MCA dan MIC dalam berunding dengan PAS tetapi akhir akhir ini MCA telah menunjukan sikap terburu buru untuk menunjukan sentimen perkaumannya lebih dari DAP sendiri. Dalam soal kerajaan perpaduan ini nampaknya MIC lebih rasional dari MCA.

Perundingan antara PAS dengan UMNO seharusnya dilihat diluar pandangan perkauman tetapi kearah menwujudkan suatu kerajaan perpaduan dalam konsep nasional yuang lebih luas kearah sebuah kerajaan yang bersih, cekap dan amanah. Jika DAP dan Pas dapat membantu BN dalam soal ini maka kenaapakah UMNO atau BN harus menolaknya.

Seharusnya Pemuda MCA dapat menunjukan sikap yang rasional dan kewarasan yang dapat menarik penghomrtan masyarakt Cina dan bukannya bermain diatas sentimen perkuman dan dorongan fahaman kebangsaan yang sempit untuk memenangi hati orang Cina.

UMNO sendiri tentunya tidak akan marah jika MCA juga bercakap dengan DAP kearah melahirkan sebuah Kerajaan Perpaduan sebelum suatu langkah besar diambil untuk suatu persidangan meja bulan bagi penubuhan kerajaan perpaduan yang tidak lari dari dasar dan konsep asal negara.

No comments: