Wednesday 3 June 2009

STADIUM RUNTUH:PEMBANGKANG MENJUAL CERITA SERIBU GAYA




Ketika negara masih lagi dikejutkan dengan kejadian runtuhan bangunan Supermarket Jaya dan belumpun selesai kerja pembersihan tapak runtuhan bagunan yang telah mengorbankan 3 nyawa di Petaling Jaya itu, Kini kita dikejutkan lagi dengan kejadian Runtuhan Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Kompleks Sukan Negeri di Gong Badak,Trengganu.

Maka bermulah seribu satu cerita dan dengan pelbagai dakwaan oleh ‘syaitan bisu’ bahawa kejadian tersebut adalah berpunca daripada ‘ketirisan’ atau ‘kebocoran’ oleh pemerintah terbabit atau dengan lebih menarik lagi kejadian ini berpunca dari kesilapan ahli politik.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), melalui Pengarahnya turut sama turun padang untuk meninjau kawasan kejadian bagi mengumpul maklumat untuk mencari kebenaran. Tindakan SPRM ini seolah mengiakan bahawa berlaku penyelewengan dalam pembangunan stadium terbabit. Keputusan dan tindakan hari ini oleh penjawat awam juga banyak dipengaruhi oleh apa saja yang berlegar di media maya.

Bagi ‘syaitan bisu’ apabila munculnya kejadian begini , maka seperti terdapat tangan hitam yang menuding kepada individu tertentu semata-mata dan dengan kata lain ahli politik?. Bagaimana dengan penjawat awam yang diamanahkan melaksanakan tangungjawab dalam menguruskan sesuatu projek untuk bahagian dan jabatan yang dipertangungjawabkan?

Punca kejadian masih dalam siasatan , tetapi ‘syaitan bisu’ telah berjaya meletakkan kesalahan kepada pihak tertentu dan mendakwa bahawa keruntuhan Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Komplesks Sukan Negeri di Gong Badak merupakan kegagalan parti politik yang memerintah di negeri terbabit. Persoalannya apakah setiap kejadian hari ini merupakan kesalahan politik?.
Tidak mustahil satu hari nanti, akibat dari hasutan dan pemainan busuk ‘syaitan bisu’ ini jika rakyat terlibat dengan kemalangan jalan raya mereka akan menyalahkan Kerajaan BN kerana gagal menyediakan jalan yang baik. Anak mereka tercekik duit syiling juga akan mereka salahkan kerajaan negeri terbabit kerana mengeluarkan duit syiling yang kecil. Hakikatnya kejadian sebegini boleh terjadi dari pelbagai punca dan sebab. Antaranya kelemahan struktur pembinaan dimana struktur binaan yang menampung bumbung stadium tersebut sememangnya lemah disebabkan oleh bahan binaan atau beban yang ditangungnya.

Ia juga mungkin berlaku akibat kesilapan jurutera menilai beban yang ditangung dan pada keadaan ini jurutera juga boleh melakukan kesilapan dalam menilai beban mati yang ditanggung oleh bumbung stadium tersebut menjadikan ianya lemah dan gagal berfungsi dengan baik. Kelemahan bahan binaan terutama dalam pemilihan bahan binaan yang salah yang dicadangkan oleh arkitek/jurutera atau konsultan yang dilantik boleh menjadikan bumbung tersebut gagal berfungsi dengan baik, dan akhirnya runtuh.

Kemungkinan tempoh pembinaan yang cepat dan segera adalah antara punca dan faktor kelemahan struktur bangunan kerana stadium terbabit hendak digunakan untuk tujuan SUKMA 2008 dengan segera dan akhir sekali mungkin rekabentuk stadium terutamanya bumbung yang dikatakan antara yang pertama di Malaysia bumbungnya tidak menggunakan tiang.

Ia adalah rekaan oleh sekumpulan jurutera dan antara punca kegagalannya adalah kerana bumbung yang direkabentuk mengunakan bentuk bulan sabit itu tidak menggunakan tiang untuk menyokongnya dan kerana tidak mampu menahan beban struktur yang keterlaluan akhirnya bumbung tersungkur menyembah bumi.

Perlu diketahui bahawa kontraktor yang terlibat bukannya hanya melibatkan kontraktor dari Malaysia tetapi juga dari Korea. Kenyataan Tan Sri Muhyiddin Yassin, TPM bahawa suatu badan bebas akan dilantik bagi mengenalpasti dan menyiasat punca sebenar kejadian. Semuanya perlu diperjelaskan kepada rakyat punca sebenar kejadian. Ia bertujuan menghindar pelbagai persoalan yang timbul dan menghilangkan persepsi bahawa inilah kesilapan pihak tertentu dalam Kerajaan Negeri dan bagi melenyapkan hasutan dan dakyah busuk ‘syaitan bisu’ yang bakal dijaja di Manik Urai nanti.

Akok@Baulu

No comments: