Saturday 18 April 2009

SANGGUP DI TELANJANGKAN DEMI KUASA BHG. 2

Sambungan semalam

Suara tidak puas hati rakyat kedengaran di merata dan pelusuk negeri Selangor. Ada mempersoalkan adakah PR gentar dan takut kehilangan kerusi Bukit Lanjang jika diadakan pilihanraya kecil? Kenapa pemimpin tidak bermoral masih diterima oleh pucuk pimpinan PR? Adakah MB Selangor sebelum membuat keputusan telah bertanya sekurang-kurangnya kepada pengundi Bukit Lanjang akan penerimaan Elly kembali ataupun kepada seluruh pengundi Selangor?

Pertanyaan dan persoalan yang ditimbulkan oleh rakyat dari segenap dan pelusuk negeri memang tidak mampu dan tidak akan terjawab oleh Kerajaan negeri Selangor. Kerana pengundi Bukit Lanjang dan seluruh Selangor secara terangan menolak pemimpin yang mempunyai moral sedemikian.

Sambil mengira wang kecil dikaunter WCT, saya mencuri dengar perbualan sekumpulan lelaki bilang bangsa, kaum dan umur yang berbeza sedang asyik berbicara politik semasa. Mungkin inilah peluang bagi mereka duduk bersama dihujung minggu membicarakan hal-hal semasa. Apa yang jelas mereka mempertikaikan apa yang dibuat oleh MB Selangor apabila mengekalkan Elly dalam pentadbirannya. Dari apa yang didengar, terdapat suara sinis dituju buat MB Selangor berhubung kenyataan akhbar yang dikeluarkan semasa istiharkan Elly kekal dalam senarai barisan exconya.

"Perlu ditekankan disini Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor memandang serius isu moral dan akan senantiasa memastikan pimpinan Negeri menjunjung prinsip ini. Oleh itu, jika ada sebarang bukti yang kukuh, Kerajaan Negeri tidak akan teragak-agak mengambil tindakan yang sewajarnya."

Lantas ada suara dengan sinisnya berkata “Halo,bukti kukuh apa lagi yang si khalid ini mau, Elly dah mengaku,dia ada hubung sex dengan suami orang.Bukti apa lagi nak tunggu? Ada hubungan sulit dengan suami orang itu bermoral tinggi ke?”

Kawannya pula menyampuk “Saya nak tanya Pas, dalam Islam open sex tanpa kahwin, tanpa nikah with anyone.. boleh ke? Ke Islam Pas semua boleh jadi, serius ke Pas memperjuangkan Islam?”. Kawan mereka yang berketurunan cina pula menyambung, “now Elly have announce that she will resign come what may, so please do not do a flip flop and announce after a very happy 2 months break courtesy of the rakyat's money that due to overwhelming support from PKR,DAP and Pas for your private indiscretion with another woman's husband, you will stay on as ADUN and Exco. Congratulations to PAS which has proven that they can transcend religious values all in the name of political convenience, yes parti Pas untuk semua, can now short form to ‘Pus’”.

Kerancakan sembang itu disampuk pula oleh rakan mereka “Wahhh... of all the matters in the world of Malaysia Boleh, Pas, PKR & Dap can all agree on this matter; Elly did nothing wrong and that her privacy was violated... Nicelah like that. I remember the Selangor ex-MB Abu Hassan Omar were forced to resign over similar sex scandal issue. But for PKR, it is acceptable. Only less than 2-years in power these people already showing their color. What if they got to govern whole of Malaysia, what will happen then? After 10 years? 20 years? Err... Lets not talk about 50 years. This is Anwar Ibrahim in operation. Dap knows Anwar's weaknesses & Dap will in future use these weaknesses against PKR”.

Nada perbualan mereka semakin hangat bila ada dikalangan mereka mula mengeluarkan kata-kata yang sinis “kalau ada sesiapa yg nak buat sex sebelum nikah ker atau having sex with other including yang dah bersuami atau isteri, datanglah ke Selangor. JAIS tak akan kacau punya, sebab itu semua private, kata MB Selangor. Privated live [having sex with other] semuanya boleh di Selangor. Kau orang balik nanti ajak kawan-kawan mai kat Selangor ni. Semuanya HALAL di Selangor. JAIS dan Pas di Selangor pun kata boleh. Selangor BOLEH. Depan belakang pun BOLEH. GILA punya MB, ambil orang yg Moral nya rosak. Wanita Pas jom semua kita pergi CIUM pipi Elly kerana beliaulah wanita contoh dan pelupor yang membenarkan ini semua di Selangor”.
Dalam sedang asyik bersembang juga, mereka asyik menerima panggilan dan ada juga yang membuat panggilan mungkin kawan-kawan mereka, anggapan saya. Dari apa yang mereka bualkan, terkejut juga ada yang mengatakan bahawa kerajaan di bawah pimpinan Khalid sejak kembalinya Elly semakin tidak popular dan mendapat cemuhan dan kecaman dari rakyat. Mereka juga hairan para pemimpin Pas yang sebelum ini ‘berpeluk cium’ memberi sokongan tidak berbelah bagi kepada Elly diam membisu dan dikatakan cuba mengelak dari pihak media. Adakah dengan tindakan berdiam ini tanda bersetuju? Keluarlah dan bagilah statement untuk menerangkan pendirian Pas dan bukannya menyorok seperti tikus munduk.

Apa jua tindakan yang dibuat oleh pemimpin sudah pasti mereka tahu akan bentuk apa jua tindakan yang mereka lakukan. Namun sebagai yang berama Islam sudah pasti mereka yang bergelar sebagai pemimpin tahu menilai mana akhlak dan moral yang baik dan akhlak dan moral yang tidak baik. Janganlah hanya kerana kuasa dan untuk berkuasa dalam politik agama di persenda dan rakyat dijadikan benteng untuk dilaga-lagakan hanya kerana kuasa.

Janganlah pula mengheret rakyat supaya bertindak diluat batas manusia dan apa yang berlaku di Perak adalah cubaan pihak tertentu untuk mewujudkan suasana tidak tenteram. Jika kemelut ini berterusan segala bentuk usaha Kerajaan dalam usaha melepasi kemelut krisis ekonomi melanda akan menemui kebuntuan.



Akok@Baulu

No comments: