Thursday 23 October 2008

KENAPA RAVINDRAN MAHU BALIK KE MALAYSIA?

Pertubuhan haram Hindraf dan juga peguam peguam India di Malaysia seringkali menggambarkan Malaysia sebagai negara yang tidak adil kepada bukan Melayu,tidak membela nasib orang India, meroboh kuil Hindu dan sebagainya.

Bagaimanapun adalah amat mengherankan mengapakah seorang India yang telah tinggalkan negara ini lebih tiga puluh tahun masih mahu pulang untuk menetap di Malaysia.Mungkin baginya cerita Hindraf adalah cerita karut. .

Kes terbaru ialah C.K Ravindran yang berasal dari Melaka dan pergi melanjutkan pelajaran di India dalam tahun I967 ,berkerja disana dan berkahwin dengan wanita India tetapi sekarang dia mahu balik ke Malaysia. Dia menghadapi masalah untuk pulang ke Malaysia kerana tidak mempunyai kad pengenalan dan surat beranak yang menurut dakwaannya telah diserahkan kepada kedutaan Malaysia pada tahun 1977.Dia juga pernah memohon passport India dan mengundi dalam pilihanraya India.

Sekali lagi yang menjadi juara untuk memperjuangkan kes seumpama ini ialah akhhar The Star.

Tetapi kita tidak harus lupa bahawa akhbar The Star lah juga yang membina perasaan tidak selamat di kalangan bukan Melayu dengan mendakwa berlaku “brain drain” orang Cina ke luar negara kerana tidak mendapat peluang perkerjaan di Malaysia.Star tidak boleh menapikan semua ini kerana semua keratan akhbar mengenainya ada dalam simpanan kami kecuali tidak ada di Kementerian Dalam Negeri yang tidak cekap.

Star menalipon Ravindran di India untuk menapikan semua tuduhan terhadapnya disamping mendapatkan rakan rakan sekolah Ravindran di Malaysia untuk mengesahkaakhbat The n bahawa Ravindran memang berasal dari Malaysia.

Kerajaan harus sedar bahawa banyak kerja yang bertentangan dengan inspirasi nasional yang dijalankan oleh The Star. Dato Syed Hamid Albar tak usahlah terpengaruh dan cepat gementar dengan “gempak” akhbar ini atau terlalu bertolak ansur dengan akhbar ini kerana banyak memberikan publisiti kepadanya.

Syed Hamid harus menjaga maruahnya sebelom orang Melayu mengambil langkah untuk menjatuhkan maruahnya.

Bagi orang Melayu dan bumiputra negara ini sesiapa juga boleh keluar mencari perkerjaan di luar negara. Sepuloh orang keluar seribu orang akan datang mengganti.

Ketua Pengarang akhbar The Star patut sedar bahawa kawan kawannya yang lari ke Hong Kong juga balik cari makan di Malaysia.


MUNSYI ABDULLAH.

No comments: