Monday 13 July 2009

KUMPULAN ENDORGAN MENGAJAK PENDUDUK MANEK URAI BERSENGKETA




Tinggal sehari lagi untuk parti BN dan PR berkempen bagi pilihanraya kecil Dun Manek Urai yang akan berlangsung pada hari selasa nanti. Bahan kempen kedua-dua parti bertanding dilihat sudah sampai kemuncaknya dan sejak seminggu kempen berlangsung tidak ada sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku antara kedua-dua parti bertanding.

Inilah hakikat yang sudah tersirat antara UMNO dan Pas dalam apa jua urusan termasuklah dalam sebarang pilihanraya kecil atau umum. Jika melibatkan UMNO dan Pas jarang sekali akan kita lihat berita atau cerita mengenai kejadian yang tidak diingini berlaku. Sebaliknya jika pilihanraya melibatkan UMNO dengan PKR, sudah pasti akan adalah kekacauan seperti bas disekat atau ditahan, wartawan di pukul dan sebagainya. Jadi apa yang dihajati oleh Presiden Pas untuk wujudkan sebuah Kerajaan Perpaduan adalah tepat kerana UMNO dan Pas dilihat mempunyai banyak persamaan dan mempunyai kesepakatan yang tersirat.

Namun, dari mulut dan sembang-sembang yang kedengaran di warung-warung sekitar Manek Urai dikatakan penduduk tidak berapa ‘berkenan’ dengan cara kempen kumpulan Endorgan PR yang dilihat cuba memecah-belahkan penduduk di Manek Urai. Kumpulan Endorgan yang diketuai oleh Parti Pakatan Rakyat yang berkempen dari rumah ke rumah, warung ke warung dan sebagainya asyik cuba melaga-lagakan dan cuba menimbulkan persengketaan antara penduduk di Manek Urai.

Kumpulan Endorgan ini didakwa menghasut supaya menjauhi penyokong UMNO kerana dakwanya hanya PR di bawah Pas saja yang memperjuangkan Islam dan mereka juga mengwar-warkan bahawa Kerajaan Perpaduan hanya akan ditubuhkan di bawah kerajaan PR. Jadi mereka menyeru penduduk Manek Urai menghalau jentera UMNO datang berkempen di rumah atau tempat mereka. Lebih merisaukan apabila kumpulan Endorgan ini dikatakan menghasut penduduk Manek Urai supaya tidak membiarkan atau mengawasi anak-anak mereka supaya tidak bergaul atau merapati anak-anak penyokong UMNO.

Tindakan kumpulan Endorgan ini sebenarnya menjadi bualan penduduk Manek Urai dan mereka merasa tersinggung dengan sikap dan kenyataan sedemikian dan ada beberapa hasutan dan fitnah lagi yang dilemparkan oleh kumpulan Endorgan untuk melaga-lagakan penduduk Manek Urai. Penduduk Manek Urai bukan saja tersinggung bahkan ‘orang-orang lama’ yang juga penyokong kuat Pas di Manek Urai melahirkan rasa marah dan kecewa dengan kempen tidak ‘bermaruah’ itu.

Rata-rata penduduk di Manek Urai walaupun mempunyai perbezaan politik tapi kehidupan mereka seharian tidak pernah membezakan fahaman atau politik yang berbeza. Mereka boleh makan dan minum bersama sambil gelak ketawa bermain ‘dam aji’ bersama-sama. Dengan kata lain perbezaan politik bukan pemisah buat mereka untuk merapatkan hubungan yang sudah tersedia terjalin sejak sekian lama.

Tapi dengan cara berkempen dan sikap fanatik kumpulan Endorgan, mereka dikatakan cuba mewujudkan corak kehidupan berkumpulan atau berberpuak-puak supaya penduduk Melayu di Manek Urai berpecah hanya kerana fahaman politik yang berbeza. Namun bagi penduduk di Manek Urai, walaupun ditengah kesibukkan dan kehangatan berkempen menjelangnya pilihanraya ini, mereka masih boleh duduk dan makan bersama-sama sambil gelak dan ketawa dan ini jelas menolak budaya kehidupan yang cuba diterapkan oleh kumpulan Endorgan.

Ada penduduk menyatakan, apa yang cuba di buat oleh kumpulan Endorgan ini adalah strategi musuh Islam untuk melemahkan dan melaga-lagakan umat Islam supaya tidak lagi bersatu dalam kehidupan seharian dan menjadikan fahaman perbezaan politik sebagai senjata untuk melemahkan umat Islam. Jika umat Islam lemah maka dengan mudah lah mereka menguasai dan menghancurkan umat Islam dan contoh apa yang berlaku di bumi Arab, Selatan Thailand dan terbaru di bumi tanah besar China adalah contoh terbaik untuk dijadikan tauladan jika umat Islam tidak bersatu dan menolak hidup dalam perpaduan.

Hakikatnya inilah yang dikehendaki oleh kumpulan Endorgan, tapi penduduk di Manek Urai menolak dengan keras dan mereka akan buktikan dalam pilihanraya pada Selasa nanti. Budaya kekeluargaan antara penduduk di Manek Urai sejak sekian lama tidak mereka akan runtuhkan hanya kerana perbezaan politik. Penduduk berkata, Allah akan tidak akan menurunkan rahmat pada umatnya jika ada kematian mereka tidak menziarahinya kerana kerana berbeza fahaman politik, apalah guna masjid dan surau jika masing-masing bersembahyang berasingan mengikut fahaman politik masing.

Akok@Baulu

No comments: