Friday 14 November 2008

BARACK OBAMA DAN KULITNYA, LIM KIT SIANG APA TUJUANNYA

Sepanjang kempen pilihanraya pemilihan presiden Amerika Syarikat, Warta Citra Cafe sentiasa penuh dengan pelanggan yang menyaksikan siaran langsung laporan keputusan pilihanraya tersebut. Rasanya mereka leih selesa dapat menonton bersama sambil berbincang dengan rakan-rakan tentang kemungkinan satu sejarah dalam politik Amerika Syarikat tercipta apabila seorang berkulit hitam menjadi bakal presiden sebuah negara yang paling berpengaruh di dunia. Ternyata harapan dunia terhadap Obama bagi mencorakkan halatuju dunia begitu tinggi. Obama telah mencipta sejarah dengan kemenanganya. Pentadbiran Amerika Syarikat Januari nanti akan melihatkan satu perubahan dan tercatat dalam sejarah apabila President barunya Barack Obama berkulit hitam satelah lebih 250 tahun sejarah kewujudan negara Amerika .

Ekoran dari pada kejayaan Obama, memberikan semangat baru kepada mereka yang bercita-cita untuk menerajui kepimpinan negara. Maka dengan bangganya dan angkuhnya Lim Kiat Siang bangun dalam sidang Dewan Rakyat baru-baru ini mencabar dan mempersoalkan adakah Kerajaan Malaysia sanggup menerima perubahan seperti yang berlaku di Amerika. Petikan kenyatan Lim Kit Siang dalam Dewan Rakyat seperti berikut:-

“Tuan Pengerusi, saya sebut pertama Butiran 200,000 Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional dan mengenai Biro Tatanegara. Kita dapati berita bahawa Barack Obama dipilih sebagai Presiden United States dengan majoriti yang terbesar dan saya ucapkan tahniah kepada beliau dan Parlimen kita pun perlulah ucapkan tahniah kepada Barack Obama tanpa berbincang mengenai dasar-dasar beliau. Tentulah ini satu break through, satu historic win untuk Barack Obama dan di mana seorang orang hitam boleh menjadi Presiden USA. Seorang yang agak pun baru-baru ini bahawa ini boleh berlaku. Oleh kerana 150 tahun dahulu orang kulit hitam masih menjadi hamba, slave di Amerika. Tentu ini ada lebih sama kuat dengan Malaysia. Bolehkah di Malaysia seorang Tionghoa, India, Kadazan, Iban menjadi Perdana Menteri di Malaysia?

Mengikut Perlembagaan tidak ada halangan sesiapa warganegara Malaysia boleh menjadi Perdana Menteri. Bukankah ini Perlembagaan Federal. Ini dalam Perlembagaan, tetapi......tetapi nampaknya suara di sini ‘tidak boleh’. Yang menentang Perlembagaan Malaysia, menentang social contract?”
(Hansard Dewan Rakyat, 5 November 2008)

Lim Kit Siang mungkin sudah lupa, maklumlah beliau sudah tua sebab itulah bila menjawab dalam Parlimen dia tidak boleh duduk diam meloncat-loncat seperti ‘kera kepanasan’. Obama itu warna kulitnya saja hitam namun kita belum mengetahui apa yang beliau akan laksanakan. Samalah apa yang Lim Kit siang nyatakan ‘..tanpa berbincang mengenai dasar-dasar beliau” sebab Lim Kit Siang tahu dasar Amerika sebab itulah awal-awal lagi dia sebutkan. Cuma dia lebih tekankan dan mempersoalkan Perlembagaan negara berhubung perlantikan Perdana Menteri.

No comments: