Sunday 2 November 2008

BILA SUDAH TUA, NAJIS MERATA-RATA:PAS PENING KEPALA

Kekadang apabila seseorang itu mula diserang sakit tua menyebabkan ia kadang-kadang ingat, kadang-kadang lupa. Kekadang sakit tua yang dihinggapi ini boleh menyebabkan orang sekeliling kita termasuklah anak bini dan saudara mara naik ‘fade up’ kerana sikap lupa yang kekadang melampui batasnya. Kerana kekadang bila sakit tua itu menyerang, mereka tidak sedar dan kadang kala tidak mampu mengawal kencing atau pembuangan air besar.

Begitulah yang berlaku pada DAP dan PKR diibaratkan orang sakit tua kerana setiap hari asyik kencing dan berak merata-rata. Oleh kerana penyakit tuanya, mereka sering lupa dan tidak sedar apa yang dilakukan sehinggakan golongan marhain dari PAS terpaksa mengambil alih tugas membersihkan najis supaya tidak berselerak merata-rata. Namun kesabaran itu ada tahapnya kerana takkan lah setiap hari PAS kena bersih najis yang bertompok-tompok ada pada DAP dan PKR.

Namun ia perkara biasa apabila orang mengidap sakit tua, mereka sedar kerana kemenangan mereka dalam pilihan raya umum lalu bukanlah kerana sokongan 100% dari rakyat tetapi mendapat tempias kerana krisis dalaman BN.


Oleh kerana sering dan menjadi tukang cuci najis, PAS mula sedar dan buka mulut kerana sudah tidak tahan menghidu bau busuk najis angkara DAP dan PKR. Buat masa ini belum ada lagi berita atau kenyataan dan komen dari para pemimpin DAP berhubung isu kereta Proton Perdana V6 Exco Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan Selangor, Ronnie Liu Tan Khiew.

Sebelum ini Lim Kit Siang semasa sidang dewan Rakyat pada Oktober lalu telah mendakwa ada pihak dengan sengaja menulis sebuah artikel dalam akhbar Perdana mengenai rancangan pembunuhan Teressa Kok.

Dakwanya, tulisan dalam artikel yang disiarkan dalam akhbar perdana tersebut seolah-olah menggalakkan keganasan dan ditujukan khas buat Teressa Kok. Kerana sebelum ini Teressa Kok sering kali menyentuh isu-isu yang membangkitkan kemarahan pihak-pihak tertentu.

Tak mustahil para pemimpin DAP akan mencari jalan mengaitkan isu hud kereta Ronnie Liu yang tercabut dan menyebabkan cermin hadapan pecah itu dengan tindakan untuk mencederakan beliau. Tidak mustahil juga mereka akan mendakwa dan menjaja cerita sedemikian kepada rakyat yang sama warna kulit dengan mereka dari sudut jalan cerita yang jauh berbeza. Tujuan adalah untuk menimbulkan kemarahan golongan sama warna kulit dengan mereka terhadap kaum Melayu dan seterusnya menimbulkan isu perkauman.

Ada juga berpendapat kerana kereta yang beliau pakai itu adalah milik EON dan EON adalah milik Kerajaan BN, tentulah perasaan syak wasangka dan curiga boleh berbuah hasil dari strategi DAP untuk menjahanamkan industri kereta Nasional yang menguasai pasaran dalam negara. Sebab itulah isu AP yang berbangkit sebelum ini adalah dikatakan hasil buah fikiran DAP untuk memecahkan penguasaan industri automotif dikalangan orang Melayu.

Tapi ada juga yang berkata, apa yang berlaku pada Ronnie Liu ini juga tidak mustahil perancangan DAP untuk meraih lagi simpati dan sokongan rakyat kepada mereka.

Akibat dari insiden itu, Ronnie dan tindakan MB Selangor telah mengambil tindakan awal untuk menguji ‘pasaran’ apabila mengeluarkan kenyataan bahawa mereka akan mengkaji penggunaan kenderaan Proton kepada kenderaan lain. Sepatutnya Kerajaan Negeri perlu menyiasat terlebih dahulu perkara yang sebenarnya dan barulah diambil tindakan. Siasatan juga perlu dijalankan kenapa bayaran tertunggak kenderaan SUK itu tidak dijelaskan dan bukannya dengan angkuh mengeluarkan kenyataan yang Kerajaan Negeri mempunyai peruntukan sehingga berjuta-juta ringgit. Tapi yang peliknya, kalau duit banyak kenapa bayaran tertunggak?

No comments: