Wednesday 17 September 2008

ANWAR GAGAL TUBUH KERAJAAN

SEORANG pelanggan cafe sambil minum kopitiam membaca akhbar Harakah terbaru. Salepas dia membayar harga kopinya di tinggalkannya akhbar tersebut untuk tatapan orang lain. Apa yang menarik adalah tajuk utama akhbar tersebut.

GAGAL pada 16 September bukan bererti bohong, kata akhbar Pas, Harakah.

Jadi apa ertinya semua kenyataan, pengumuman dan laungan sebuah kerajaan baru pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim ditubuhkan Selasa semalam.

Kini sudah terbukti 916 diuar-uarkan DSAI dan semua pemimpin Pakatan Rakyat hanyalah omong kosong, tipu helah, putarbelit, lidah biawak, jari lurus kelengking berkait malah pembohongan besar dekad ini agaknya.

Tiga pemimpin pembangkang kononnya menjejakkan kaki ke Jabatan Perdana Menteri di Putrajaya untuk menyerahkan surat pengambilalihan tampuk pemerintahan daripada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Surat itu sebenarnya berisi tuntutan Anwar meminta kerajaan tidak menahan anggota parlimen yang melompat ke Pakatan Rakyat di bawah ISA dan keadaan negara didakwa DSAI sebagai tidak stabil.

Dakwaan Anwar surat itu meminta diadakan pertemuan dengan PM jelas satu lagi episod tipu muslihat ‘Sang Anwar’ (kata Pak Lah) atau lebih tepat lagi ‘musang’.
Penyokong Parti Keadilan Rakyat,Pas dan DAP yang termakan bulat-bulat dakwaan DSAI di Kelana Jaya malam kelmarin sekali lagi ‘kena goreng hidup-hidup’.

Tentunya kira-kira 15,000 penyokong pembangkang dan kumpulan yang taksub dengan putarbelit Anwar menantikan pengumuman senarai Ahli Parlimen yang keluar daripada Barisan Nasional menyertai PR, 2 petang semalam. Mereka semuanya masih tidak rasa diperdaya. Kasihan.

Boleh dikira Anwar sungguh bernasib baik kerana Raja Petra Kamaruddin dan Teresa Kok ditahan di bawah ISA, lantas perhimpunan dianjurkan kelmarin untuk mengutuk penahanan itu sambil merayakan kemasukan Sabah dan Sarawak ke dalam Malaysia.

Jika mengikut jadual peralihan dalam mimpi ‘Sang Anwar’ 916 adalah tarikh keramat dia mengangkat sumpah menjadi PM. Malah sebuah syarikat televisyen Australia sudah pun menyiapkan dokumentari mengenai “Mr Unstoppable” , “Malaysia’s come back kid’. Hebat sungguh.

Wahai Anwar gerakan kamu sudah terencat, tergenjut. Dalam dokumentari difilemkan di Permatang Pauh, Ogos lalu, sambil menumbuk-numbuk angin, Anwar bertempik selepas dua minggu pertama September 2008, dia pasti akan berada dalam bilik di JPM.

Malah rakan rapatnya, Raja Petra dengan lega memberitahu akhbar, terlantik saja Anwar maka beliau akan dibebaskan daripada tahanan ISA. Tetapi jika Anwar lingkup, maka beliau juga akan terlingkup sama.

Lim Kit Siang yang bermimpi akan menyusun tapak di Putrajaya bersama-sama Anwar agaknya terkejut melihat 15,000 penyokong pembangkang di Kelana Jaya lantas mengisytiharkan “kini jika bukan lagi 916, boleh jadi 1016, 1216…”

Pemimpin Pas beserta ustaz dan pak lebai yang sanggup bergaduh dengan sesiapa saja yang menentang projek ternakan babi RM100 juta Pakatan Rakyat di kampung-kampung Melayu di Sepang sedarlah kamu juga sudah tertipu.

Hai Anwar, benarlah kata peribahasa – Hajat hati nak peluk gunung apakan daya tangan tak sampai. Kalau kail panjang sejengkal jangan lautan nak diduga.

No comments: