Monday 29 September 2008

SEDEKAH PADA PANDANGAN PKR

Syawal sudah semakin menjelma dan seluruh umat Islam sedang sibuk mengadakan persiapan untuk menyambut kedatangannya. Nun jauh di sana rata-rata ramai lagi terkilan dengan kenyataan dan tingkah laku Teressa Kok yang mengguris hati dan perasaan rakyat.

Sejak dari awal lagi Teressa sentiasa menghasut rakyat supaya membenci institusi kepolisian negara. Beliau membangkitkan sentimen ‘hilang percaya’ kepada pihak polis terutamanya jika sesuatu tindakan yang diambil oleh pihak polis keatas pihak pembangkang. Kemuncak kebiadaban beliau ialah sejurus dilepaskan dari tahanan ISA beliau mendakwa diberikan makanan yang boleh di kategorikan sebagai makanan anjing.

Kata-kata keterlaluan dan tanpa berfikir seperti seorang cendiakawan itu sebenarnya telah mengguris hati dan perasaan orang-orang miskin dan ada sesetengah pihak mendakwa kenyataan Teressa itu lebih menjurus kepada umat Melayu yang kategorinya adalah miskin berbanding bangsa dan kaum lain.

Walaupun beliau sedar kenyataan tersebut telah menyingung hati dan perasaan rakyat miskin, sebaliknya beliau pula mengalihkan kesalahan itu kepada media iaitu Utusan Malaysia yang didakwanya telah memutar belitkan kenyataan yang dikeluarkan. Selang sehari beliau menuding jari kepada Utusan Malaysia, beliau sekali lagi menafikan kenyataan yang dikeluarkan dan tidak bermaksud menyatakan sedemikian. Namun, nasi sudah menjadi bubur, rakyat sudah dengar dengan jelas apa yang dikatakan oleh beliau dan yang jelas beliau telah menipu rakyat.

Namun, yang menyedihkan ada pihak cuba melindungi beliau. Iaitu pihak yang sebelum ini begitu lantang melaungkan perjuangan untuk menegakkan agama Islam. Mungkin orang yang cuba melindungi Teressa ini tdak sedar atau terpaksa berbuat sedemikian demi kerana kedudukan dalam potitik Kerajaan Negeri Selangor.

Tidak berhenti disitu saja, cuba mengambil kembali hati dan kepercayaan umat Islam, Teressa telah diundang si satu majlis berbuka puasa di Masjid Nurrusaadah di Cheras Baru, baru-baru ini tampil dengan pakaian bergaya tanpa memikirkan sensitiviti umat Islam. Namun, para alim ulamak dari PKR dan PAS mempertahankan dan menyokong kenyataan pegawai khas Teressa yang mendakwa Teressa sibuk dan tidak sempat menukar skirtnya untuk menghadiri majlis berbuka puasa tersebut.

Malahan para alim ulamak PKR dan PAS turut menyokong bahawa skirt yang dipakai oleh Teressa bukannya singkat sampai ke pangkal paha, tapi labih sikit melebihi lutut. Inilah ajaran Islam Pakatan Rakyat yang serba ringkas dan senang.

Jadi tidaklah menghairankan kita jika Islam yang menjadi amalan puak-puak Pakatan Rakyat menyamakan habuan seks sama dengan pemberian sedekah. Hebat sungguh para pemimpin Pakatan Rakyat, tidak sampai setahun sudah pandai membuat perumpamaan mengikut pemahaman mereka. Patutlah puak-puak Pakatan Rakyat kerap menggunakan istilah ’sedekah’, rupanya sedekah yang mereka maksud itu adalah ’sedekah’ yakni habuan seks. Ramai yang berkata, kuah, kalau tak tumpah ke nasi mana lagi nak tumpahnya? Lagi berkata seperti perumpamaan Melayu, ’bapak borek anak rintik’, Cuma yang bezanya, si ketua mereka lebih suka cara yang ’extrem’ yang si anak ni baru nak belajar.

Namun apa juapun kita tidak usah terpedaya dengan helah politik yang dimainkan oleh puak pembangkang untuk menghancurkan kemakmuran, kedamaian dan ekonomi negara. Ada yang menyatakan, kejadian rumah Teressa Kok di baling dengan molokov koktail baru-baru ini hanyalah strategi pihak PKR dan DAP untuk mendapat belas ehsan rakyat setelah kenyataan Teressa mengenai azan yang menyinggung umat Islam dan kenyataan beliau yang mendakwa dijamu makanan seperti makanan anjing semasa di tahan di bawah ISA.

Apa yang didengar, Teressa dan penyokongnya secara senyap dan ’underground’ telah mengaitkan molotov koktail itu dengan perbuatan pihak BN, pada hal mereka sendiri mengupah pihak tertentu untuk berbuat demikian. Dengan harapan agar masyarakat bersimpati kepada beliau dan mereka akan menuding jari perbuatan tersebut datangnya dari pihak BN, ini cakap-cakap sesetengah pihak. Mungkin ada benar atau sebaliknya, kata mereka dalam politik apa saja boleh berlaku dan mereka sanggup buat demi untuk terus berkuasa.

Apa jua yang berlaku, seluruh rakyat Malaysia hendaklah bersatu. Janganlah sampai kita semua meminta sedekah di tanah air sendiri. Sedikit sebanyak perbuatan dan tingkah laku pihak Pakatan Rakyat sebenarnya telah membuka mata rakyat,rakyat sudah meluat.

Sebab itulah baru-baru ini para pemimpin tertinggi Pakatan Rakyat telah mengadakan pertemuan dan perbincangan mengenai hala tuju PAS dalam gabungan pakatan PKR dan DAP. Dari sumber, ada yang menyatakan MB Besar Kelantan dan MB Kedah memberi peringatan keras kepada DAP dan PKR dalam gabungan Pakatan Rakyat terutama dalam hal berkaitan agama Islam.


Osman@mansor

No comments: